Επικοινωνία

    Αδριανουπόλεως 11Α,
    Κολωνός

    210 51 29 504

Τα συμπτώματα της δυσλεξίας διαφέρουν ανάλογα με την ηλικία. Εάν το παιδί σας έχει ένα ή δύο από τα σημάδια αυτά, αυτό δεν σημαίνει ότι έχει απαραίτητα δυσλεξία.

Αλλά αν έχει πολλά από τα σημεία που αναφέρονται παρακάτω μπορεί να σημαίνει ότι πρέπει να αξιολογηθεί το παιδί από ειδικούς για να επιβεβαιωθεί αν έχει ή όχι δυσλεξία.

Οι δυσλεκτικοί είναι:

• Εφευρετικοί - σκέφτονται ευκολότερα-ταχύτερα με Εικόνες.
• Δημιουργικοί - Καλοί στις κατασκευές.
• Καλύτεροι στα Προφορικά από τα Γραπτά.
• Καλύτεροι στα Πρακτικά μαθήματα.

Αντιμετωπίζουν:

• Δυσκολία Μεταφοράς της Σκέψης στο Γραπτό.
• Υστερούν στα Γραπτά - Γλωσσικά - Φιλολογικά.
• Υστερούν στις Ξένες Γλώσσες, ιδίως στα Αγγλικά.

Παρουσιάζουν:

• Δυσκολία στην Προπαίδεια, στις μαθηματικές πράξεις.
• Δυσκολία στην Αποστήθιση.
• Διάσπαση Προσοχής - Παρορμητικότητα – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ).

Αναγνωστικές Δυσκολίες

• Η ανάγνωση είναι επίπονη, πολύ αργή και με λάθη.
• Έχουν δυσκολία στην αναγνώριση-κατονομασία γραμμάτων, λέξεων ή αντικειμένων.
• Ο ρυθμός τους είναι μονότονος - δεν χρωματίζουν τη φωνή τους.
• Παρουσιάζουν δυσκολία στην ανάγνωση χειρόγραφων κειμένων.
• Σύντμηση Λέξεων (π.χ. μαθαίνοντας - μαθαίνω).
• Αντικαθιστούν λέξεις με μικρότερες, συχνότερες (π.χ. ωτορινολαρυγγολόγος - γιατρός).
• Παραλείπουν συνδετικές λέξεις, άρθρα, σύνδεσμους.
• Κάνουν γραμματικά λάθη, μολονότι γνωρίζουν τους γραμματικούς κανόνες.
• Δεν διαβάζουν για ευχαρίστηση.

Ορθογραφικές δυσκολίες

• Αλλοπρόσαλλη ορθογραφία, μολονότι γνωρίζουν τους γραμματικούς κανόνες.
• Ακαλλίγραφη, ακαλαίσθητη και δυσανάγνωστη γραφή
• Διαφορετική ορθογραφία της ίδιας λέξης.
• Φτωχό λεξιλόγιο
• Αργούν να μιλήσουν
• Παράλειψη τόνων και άλλων σημείων στίξης.
• Πολύ αργό γράψιμο.

​Αλλα Συμπτώματα Δυσλεξίας

Αφού η δυσλεξία υπάρχει από τη γέννηση, τα συμπτώματα της δυσλεξίας δεν περιορίζονται μόνο στην ανάγνωση και τη γραφή, αλλά και σε οποιαδήποτε άλλη λειτουργία, η οποία διευθύνεται από τα ίδια εγκεφαλικά κέντρα και που απαιτεί κοινές ικανότητες με την ανάγνωση, όπως:

Αδεξιότητα

• Δυσκολίες χωρο-χρονικής αλληλοδιαδοχής – αλληλοδιαδοχικών ενεργειών-διεργασιών, π.χ. δέσιμο κορδονιών, κεφαλιές στο ποδόσφαιρο, πήδημα σχοινάκι, κούμπωμα κουμπιών πουκαμίσου, δέσιμο κόμπου γραβάτας.
• Αλληλοδιαδοχική οφθαλμοκίνηση - Λανθασμένη Οφθαλμοκίνηση

Η δυσλεξία αντιμετωπίζεται, κυρίως με εξατομικευμένες ψυχο-εκπαιδευτικές μεθόδους, μόνον από διεπιστημονική ομάδα που αποτελείται από εξειδικευμένους ειδικούς παιδαγωγούς, παιδοψυχολόγους, λογοθεραπευτές και εργοθεραπευτές.

Ο συνδυασμός:

• Της έγκαιρης και έγκυρης διάγνωσης ,
• Της κατανόησης και αποδοχής του προβλήματος από το παιδί, την οικογένειά του και τους εκπαιδευτικούς,
• Της στενής μεταξύ τους συνεργασία,
• Της σωστής ψυχολογικής τους υποστήριξης,
αποτελούν τα προαπαιτούμενα για την επιτυχή αντιμετώπιση.

Τα βασικά συμπτώματα της δυσλεξίας ανά ηλικία είναι:

Προσχολική ηλικία

Ένα παιδί προσχολικής ηλικίας (3-4 ετών) μπορεί:
-Να αρχίσει να μιλάει αργότερα από ό,τι τα περισσότερα παιδιά.
-Να έχει μεγαλύτερη δυσκολία από ό,τι τα άλλα παιδιά στο να προφέρει λέξεις.
-Να μην εμπλουτίζει το ίδιο γρήγορα με νέες λέξεις το λεξιλόγιό του και να μην είναι σε θέση να θυμηθεί τη σωστή λέξη για κάθε σκοπό.
-Να έχει πρόβλημα να μάθει το αλφάβητο, τους αριθμούς, τις ημέρες της εβδομάδας, τα χρώματα, τα σχήματα, το πώς να συλλαβίσει και το πώς να γράψει το όνομά του.
-Να έχει δυσκολία απαγγελίας μικρών ποιημάτων ή να σκεφτεί λέξεις με ομοιοκαταληξία.
-Να αργήσει να αναπτύξει λεπτές κινητικές δεξιότητες. Για παράδειγμα, ένα παιδί μπορεί να χρειαστεί περισσότερο χρόνο από άτομα της ίδιας ηλικίας για να μάθει πώς να κρατήσει ένα μολύβι σε θέση γραφής, πώς να χρησιμοποιεί τα κουμπιά και το φερμουάρ και πώς να βουρτσίζει τα δόντια του.
Παιδιά από το νηπιαγωγείο έως την ηλικία των 9-10 ετών μπορεί:
-Να έχουν δυσκολία στην ανάγνωση σκέτων λέξεων, όταν δηλαδή αυτές δεν περιβάλλονται από άλλες λέξεις.
-Να καθυστερούν να μάθουν τη σύνδεση μεταξύ γραμμάτων και ήχων.
-Να συγχέουν μικρές λέξεις.
-Να κάνουν διαρκώς λάθη στην ανάγνωση και την ορθογραφία
Ηλικία 10-13 ετών
Τα παιδιά σε αυτές τις ηλικίες μπορεί:
-Να μην κάνουν καλή ανάγνωση
-Να αλλάζουν τη σειρά των γραμμάτων σε μία λέξη
-Να αδυνατούν να αναγνωρίσουν και να μάθουν προθέματα, επιθήματα, ρίζες λέξεων και άλλες πτυχές της ανάγνωσης και της ορθογραφίας.
-Να έχουν δυσκολία στην ορθογραφία και να γράφουν την ίδια λέξη με δύο διαφορετικούς τρόπους ακόμα και στην ίδια σελίδα.
-Να αποφεύγουν να κάνουν ανάγνωση φωναχτά.
-Να έχουν δυσκολίες με προβλήματα λέξεων στα μαθηματικά.
-Να δυσκολεύονται στη γραφή ή να έχουν δυσανάγνωστη γραφή, ή να κρατούν πολύ δυνατά την λαβή του μολυβιού/στυλό όταν γράφουν.
-Να αποφεύγουν γενικά τη γραφή
Ηλικία από 14 ετών μέχρι και 18-19 ετών
Σε αυτή την ηλικία, τα παιδιά με δυσλεξία μπορεί:
-Να διαβάζουν πολύ αργά και με πολλά λάθη/ανακρίβειες
-Να εξακολουθούν να γράφουν την ίδια λέξη με διαφορετικούς τρόπους σε ένα ενιαίο κομμάτι κειμένου.
-Να αποφεύγουν τα τεστ που απαιτούν ανάγνωση και γραφή
-Να έχουν πρόβλημα να κάνουν περίληψη/σύνοψη κειμένου
-Να μην έχουν καλή δυνατότητα απομνημόνευσης κειμένου
-Να έχουν περιορισμένο λεξιλόγιο και να μην είναι σε θέση να αποθηκεύσουν πολλές πληροφορίες από την ανάγνωση
Ενήλικες
Οι ενήλικες με δυσλεξία μπορεί:
-Να αποκρύπτουν τα προβλήματα ανάγνωσης που αντιμετωπίζουν
-Να μην είναι καλοί στον συλλαβισμό λέξεων
-Να αποφεύγουν τη γραφή
-Να έχουν αυξημένες ικανότητες στην προφορική επικοινωνία
-Να βασίζονται περισσότερο στη μνήμη τους και όχι στην ανάγνωση νέων πληροφοριών
-Να είναι καλοί στην επικοινωνία με τους άλλους ανθρώπους και στο να "διαβάζουν" τους ανθρώπους (διαισθητικοί).
-Συχνά να εργάζονται σε μια δουλειά που είναι πολύ πιο κάτω από τις πνευματικές τους ικανότητες.
-Να έχουν δυσκολία με τον προγραμματισμό και την οργάνωση.

Η δυσλεξία δεν συνδυάζεται με την διανοητική ικανότητα του παιδιού. Πρόκειται για μία πάθηση γενετική που καθυστερεί την ωρίμανση κάποιων ιδιοτήτων και δεξιοτήτων του ανθρώπου. Όταν η κατάλληλη θεραπευτική βοήθεια είναι έγκυρη και προσφέρεται έγκαιρα επιδέχεται σημαντική βελτίωση.

Στο Ελληνικό Κέντρο Vojta προσφέρουμε υπηρεσίες διάγνωσης και αντιμετώπισης της δυσλεξίας. Η διεπιστημονική μας ομάδα, που αποτελείται από λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή, ειδικό παιδαγωγό, ψυχολόγο και παιδοψυχίατρο, εγγυάται τα καλύτερα αποτελέσματα, με ασφάλεια για το παιδί και το συγγενικό περιβάλλον του.

Στο Ελληνικό Κέντρο Vojta ο στόχος μας είναι να διαγνώσουμε έγκαιρα την Δυσλεξία, με την χρήση των ειδικών τεστ, ώστε να μην χαθεί πολύτιμος χρόνος για το παιδί. Καθοδηγούμε τους γονείς και είμαστε σε στενή συνεργασία με τους δασκάλου του και το περιβάλλον του ώστε να αντιμετωπιστεί δραστικά το πρόβλημα.